Ervaringsverhalen

Ervaringsverhalen

Het verhaal van Abigail

Een jaar geleden heeft Abigail (13 jaar) op school een ongeluk gehad tijdens de gymles. Door een val van 2,5 meter beschadigde ze haar ruggenmerg, waardoor bepaalde zenuwen niet goed meer functioneerden. Dit leidde tot uitval van haar linkerbeen en veel zenuwpijn. Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren en heeft haar school het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld, zodat ze zo min mogelijk leerachterstand zou oplopen.


Lees verder

“Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren.”

“Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren.”

Het verhaal van Abigail

Een jaar geleden heeft Abigail (13 jaar) op school een ongeluk gehad tijdens de gymles. Door een val van 2,5 meter beschadigde ze haar ruggenmerg, waardoor bepaalde zenuwen niet goed meer functioneerden. Dit leidde tot uitval van haar linkerbeen en veel zenuwpijn. Zes weken na het ongeluk mocht Abigail voorzichtig gaan revalideren en heeft haar school het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld, zodat ze zo min mogelijk leerachterstand zou oplopen.


Lees verder

“Mieke helpt me met werken, woordjes doen en rekenen.”

Het videoverhaal van Ali

Ali is 8 jaar, nierpatiënt en krijgt drie keer per week vier uur lang hemodialyse in het Erasmus MC-Sophia. In het ziekenhuis krijgt hij les van een consulent van het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs Rotterdam. Ook volgt hij daar les via KlasseContact.


Bekijk de film

Het verhaal van Andrica

Andrica de Vries is als kinderoncoloog bij het Sophia kinderziekenhuis heel stellig over het volgen van onderwijs tijdens een ziekteperiode. “Dat is echt een must. Je moet als kind dingen leren en daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten, zodat ze het gewone leven blijven ervaren. Het geeft ook een stukje afleiding. Ik weet niet of het te bewijzen is, maar ik ben ervan overtuigd dat ze de behandeling daardoor beter doorstaan. Als het enigszins kan, dan moet een kind zo snel mogelijk weer naar school, vind ik.”


Lees verder

“Daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten.”

“Daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten.”

Het verhaal van Andrica

Andrica de Vries is als kinderoncoloog bij het Sophia kinderziekenhuis heel stellig over het volgen van onderwijs tijdens een ziekteperiode. “Dat is echt een must. Je moet als kind dingen leren en daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen in contact blijven met leeftijdsgenoten, zodat ze het gewone leven blijven ervaren. Het geeft ook een stukje afleiding. Ik weet niet of het te bewijzen is, maar ik ben ervan overtuigd dat ze de behandeling daardoor beter doorstaan. Als het enigszins kan, dan moet een kind zo snel mogelijk weer naar school, vind ik.”


Lees verder

“Je beseft dat als er iets niet gaat zoals je wilt, je wel positief moet blijven.”

Het  videoverhaal van Tim

Tim speelt in de selectie van NAC en zit op een school in Breda. Kort na het oplopen van een knieblessure wordt bij hem ook de Ziekte van Crohn vastgesteld. Noodgedwongen verlaat hij de selectie. Expertisecentrum Ziek en Onderwijs zorgt dat hij weer kan terugkeren op zijn oude school in Barendrecht. Verder zorgt het Expertisecentrum dat Tim, wanneer hij te ziek is om naar school te gaan, toch zijn toetsen kan maken.


Bekijk de film

Het verhaal van Chris en Noah Dean

Leraar Chris van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht heeft van dichtbij gezien wat het voor impact heeft als een leerling chronisch ziek is. Noah Dean (11 jaar) heeft diabetes. Door sterke schommelingen in zijn suikerspiegel kon hij op een gegeven moment niet meer het normale programma volgen in zijn klas op een reguliere school. Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie en daarom is het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld.


Lees verder

“Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie.”


“Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie.”

Het verhaal van Chris en Noah Dean

Leraar Chris van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht heeft van dichtbij gezien wat het voor impact heeft als een leerling chronisch ziek is. Noah Dean (11 jaar) heeft diabetes. Door sterke schommelingen in zijn suikerspiegel kon hij op een gegeven moment niet meer het normale programma volgen in zijn klas op een reguliere school. Langere tijd ziek thuis blijven was voor de ouders en school geen optie en daarom is het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs ingeschakeld.


Lees verder

“Door haar hartafwijking kostte het meedraaien in het normale lesrooster veel te veel energie.”

Het verhaal van Semmy

Het is een hele reis voor Semmy geweest om terecht te komen op een school die aansluit bij haar behoefte aan extra zorg. En daar heeft het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs een centrale rol in gespeeld. Cissy, moeder van bijna 5-jarige Semmy heeft al die tijd nauw contact onderhouden met Murielle, consulent van het Expertisecentrum.


Lees verder

Schrijf u in voor de nieuwsbrief